Data: 14.04.2021
Temat dnia: Co się dzieje w zagrodzie?
- „Dziadek fajną farmę miał”- piosenka do posłuchania.
- „To dom dla…” – zabawa dydaktyczna.
R. rozpoczyna zdanie. Zadaniem dzieci jest je dokończyć i wybrać wśród obrazków ten, który jest rozwiązaniem. R. przygotowuje obrazki przedstawiające krowę, psa, kury i kaczki, konia, owcę, dom jednorodzinny.
Obora to dom dla…
Buda to dom dla…
Kurnik to dom dla…
Stajnia to dom dla…
Rolnik mieszka w…
- Realizacja projektu edukacyjnego. Działanie w przedszkolu – odpowiedź na pytanie: Jakie zwierzęta mieszkają na wsi? Można wspomóc się planszą.
- „Dlaczego cielę ogonem miele?” – słuchanie wiersza Wandy Chotomskiej.
Dlaczego cielę ogonem miele
Wanda Chotomska
W cielętniku stoi cielę
i ogonem w kółko miele.
Prosiak wyrwał się z chlewika:
– Czy to cielę spadło z byka?
Nikt ogonem tak nie miele,
więc dlaczego miele cielę?
Przyszła koza, furtkę bodzie:
– Pewnie nudno mu w zagrodzie.
Mnie się zdaję, że to cielę
z nudów tak ogonem miele.
– Z nudów?
– Z nudów!
– Może z głodu?
Wlazło cielę do ogrodu,
zjadło mlecz i seradelę
i ogonem dalej miele.
Przyleciała gęś z gąsiorem.
– Czy to cielę nie jest chore?
Może zjadło wilcze ziele
i ogonem przez to miele?
– Wilcze ziele? Nie, aniele,
ciele jadło seradelę.
– Może zjadło jej za wiele?
– Może to przez decybele?
– Może to jest tik nerwowy?
– Może tęskno mu do krowy?
Przyszły kury, indyk, kaczor,
wszyscy gdaczą, meczą, kwaczą,
strasznie martwią się cielęciem
indyk z kozą, gęś z prosięciem.
Aż z pastwiska przybiegł źrebak
i rzekł:
– Martwić się nie trzeba,
tylko trzeba spytać cielę,
czemu tak ogonem miele.
No, bo jeśli w kółko miele,
ma w tym chyba jakieś cele.
– Mam – kiwnęło głową cielę –
robię muchom karuzelę.
Rozmowa na temat wiersza. R. wyjaśnia dzieciom trudne słowa (seradela – gatunek rośliny, decybele – tu: hałas), zadaje dzieciom pytania: O czym jest wiersz? Czego chcą się dowiedzieć zwierzęta? Jakie zwierzęta są wymienione w wierszu? Jakie odgłosy wydają te zwierzęta? Co zaproponował źrebak? Dlaczego cielę ogonem miele?
Marta Marzec
- „Wiemy wszystko o zwierzętach!” –zwierzęta wiejskie i ich potomstwo, film edukacyjny i quiz.
- „Liczymy zwierzęta w gospodarstwie” – zabawa matematyczna.
R. przygotowuje liczmany np. (klocki, kredki, patyczki). Dzieci manipulują nimi, dokładają, odkładają i rozwiązują zadania.
– W chlewie są 4 świnie i 4 prosięta. Ile zwierząt mieszka w chlewiku?
– W stajni stoją 4 klacze i 4 ogiery. Ile koni stoi w stajni?
– W kurniku na prawych grzędach jest 5 kur, a na lewych grzędach są 3 kury. Ile kur jest razem?
– W zagrodzie są 2 świenie, 2 krowy i 3 kozy. Ile zwierząt jest w zagrodzie?
- „Zrob tyle, ile słyszysz” – zabawa ruchowa.
R. ma do dyspozycji bębenek lub inny instrument. Dzieci słuchają, ile razy R. uderzy w bębenek. Muszą wykonać tyle samo razy podane ćwiczenie: skłon, przysiad, pajacyk, podskok itd.
- "Zwierzęta na wsi"- KP, ćwiczenia percepcji wzrokowej.
- „Prosiaczek” – zabawa techniczna.
R. gromadzi dla dziecka opakowanie po jogurcie dwukomorowym, kolorowy papier, klej, mazaki. Z pojemników po jogurcie dzieci formują kształt zwierzątka. Głowę stanowi mniejsza część opakowania po jogurcie. Dzieci wycinają elementy: ryjek, kończyny, ogon – doklejają je w odpowiednich miejscach. Mazakiem rysują zwierzątku oczy i dziurki w nosie.
Magdalena Wilamowska