1. „ Tylko nic  nie mówcie krowie?”- słuchanie fragmentu wiersza H. Szayerowej oraz rozmowa na temat utworu.            Zapoznanie z określeniem nabiał.

 

Wiersz „ Tylko nic nie mówcie krowie”

 

Nabiał produkt smaczny, zdrowy,
dostajemy go od krowy.
Tylko nic nie mówcie krowie.
Jak się krowa o tym dowie,
to się jej przewróci w głowie
i przestanie nabiał dawać,
czyli masło, mleko, sery i śmietanę – na desery!
No i jajka – co ja baję!
Przecież jajka kura daje.
Tylko nic nie mówcie kurze!
Niech je znosi jak najdłużej.
bo jak o tym się rozgłosi,
to przestanie jajka znosić.

     Wyjaśnienie pojęcia - nabiał

     Pytania do wiersza:

      - co może dać  nam krowa?,

      - co można zrobić z mleka?,

      - co daje nam kura?

 

2. „ Zgaduj – zgadula – co wiem o nabiale?”

 

* Zwykle bywa w sklepie,
w kostkach sprzedawane.
Będzie nim pieczywo
w mig posmarowane. (MASŁO)

* Jest dziurawy, lecz tych dziurek
nigdy nie łatamy.
My kroimy go w plasterki
i z chlebem zjadamy. (SER)

* Jest białe i pyszne,
Krówka nam je daje,
Pij je już od rana
Zdrowy wtedy będziesz. (MLEKO)

 

KOLOROWANKI

1. „ Traktor” -słuchanie wiersza C .P. Tarkowskiego. Rozumienie pojęcia traktor.

 

Wiersz „ Traktor”

 

Stoi traktor na podwórzu,

zabłocony, cały w kurzu.

Latem pełni ważną rolę,

bo wyjeżdża często w pole,

ciągnie , orze i bronuje-

bardzo ciężko tam pracuje.

 

     Wyjaśnienie dzieciom niezrozumiałych słów.

     Dzielenie wyrazu traktor na sylaby

     Pytania do treści wiersza:

- jak wygląda traktor?,

- ile ma kół?,

- gdzie pracuje traktor ?,

 - kto kieruje traktorem?

 

 

2. „Konik”- gimnastyka buzi i języka wg I. Jackowskiej.


Jedzie koń po bruku, stuka – stuku, puku

- (Kląskanie językiem ze zmiana tempa)


Konik woła iha – ha . Czy potrafisz tak jak ja?

( Powtarzanie iha –ha. Raz jedzie po woli, a raz galopuje.)


Ten dźwięk słyszy każdy, kto go naśladuje.

( Kląskanie językiem ze zmianą tempa).

 

 

Kolorowanie konturu traktora