Temat dnia: Robimy ser!

Data: 03.04.2020

 

Propozycje zabaw i zadań na dziś: 

 

- "W gospodarstwie" – zabawa ruchowa. Rodzic rozkłada wycięte koła z kolorowego papieru w czterech kolorach symbolizujących różne zwierzęta: zielony – konie, czerwony – krowy, niebieski – kozy, żółty – kury. Gdy R. wypowie nazwę jakiegoś zwierzęcia, dziecko zajmuje odpowiednie miejsce na wybranym kole.

 

- "Co daje nam krowa, a co kura?" – opowiadanie i rozmowa na jego temat.

 

Była sobie krowa. Cały dzień pasła się na pastwisku, żuła trawę, odpoczywała. Przyszedł gospodarz, zabrał ją do obory. Tam wydoił krowę. Dzięki temu mamy pyszne mleko.

 

Była sobie kura. W ciągu dnia chodziła po wybiegu, wydziobywała ziarna z ziemi. Później poszła do kurnika, usiadła i zniosła jajko. 

 

- "Co nam dają zwierzęta?" - wykonanie kart pracy ( na dole strony)

 

 Marta Marzec 

- "Czyj to głos?" – rozpoznawanie zwierząt po wydawanych przez nie odgłosach

R. włącza nagranie z odgłosami zwierząt. Po usłyszeniu głosu zwierzęcia dziecko mówi, jakie to zwierzę. Następnie razem z R. zastanawia się, jakie produkty uzyskujemy od danego zwierzęcia: od krowy – mleko, masło, jogurty, śmietanę, ser, twaróg; od owcy – mleko, sery; od kozy – mleko, sery, jogurty; od kury – jajka.

Dziecko zastanawia się, po co są w gospodarstwie wiejskim takie zwierzęta jak konie, psy czy koty, jeśli nie uzyskujemy z nich żadnych produktów spożywczych.

Koń – czasami pomaga rolnikowi w uprawie ziemi, pies – broni gospodarstwa, nie wpuszcza intruzów, kot – przegania myszy z domu gospodarza.

 

- Odgłosy zwierząt domowych, farma, na wsi - dźwięki jakie wydają zwierzęta - nauka zabawa dla dzieci 

 

 

 

„Robimy ser!” – wspólne robienie białego sera z krowiego mleka.

Dziecko stoi przed stolikiem, na którym R. zgromadził następujące rzeczy: 1 litr zsiadłego mleka w dużej misce, pół litra zagotowanego, bardzo gorącego mleka (nie UHT), śmietankę 30% (ok. dwóch łyżeczek), sitko i miskę na serwatkę. R. pyta dzieci: Co znajduje się na moim stole? Do czego to służy? Jakie zwierzę dało nam te produkty? Co możemy zrobić dzięki tym rzeczom? R. powoli wykonuje następujące czynności, tłumacząc co robi.

1. Wlewa gorące słodkie mleko do miski ze zsiadłym mlekiem i długo miesza, aby wystygło, w tym czasie powstaje skrzep.

2. Przelewa skrzep z serwatką do sitka, tak aby serwatka spływała do miski.

R. tłumaczy dziecku: Teraz nasz ser musi postać tak długo, aby cała serwatka spłynęła do miski. Wtedy ser będzie gotowy i będziemy mogli go spróbować. 

- Degustacja wcześniej przygotowanego białego sera.

 

Magdalena Wilamowska